Online lunchsessie: Slim verder met BeterDichtbij (20 mei 2025)
Kijk de sessie nu terug
Presentatieslides van Tergooi, Franciscus en BeterDichtbij terugkijken kan ook!
Download presentatieVragen & antwoorden
Dank voor jullie vragen tijdens de sessie! We hebben veel vragen kunnen beantwoorden, maar nog niet allemaal. Daarom hebben we de nog open vragen, hieronder beantwoord. En je geholpen door je te verwijzen naar meer kennis en training op de BeterDichtbij Academie.
Hoe werkt BeterDichtbij voor een patiënt die informatie vanuit meerdere afdelingen krijgt?
Een patiënt heeft een gesprek per afdeling of zorgverlener, dus dit zijn losse gesprekken net zoals in whatsapp. Zie het voorbeeld hieronder.

Kan het automatisch uitnodigen van patiënten ook bij opname op een afdeling?
Ja, dat is mogelijk. Dankzij de integratie van BeterDichtbij op het Zorgplatform van ChipSoft kunnen opgenomen patiënten automatisch worden uitgenodigd. Neem hiervoor contact op met je interne projectleider of contactpersoon van BeterDichtbij.
Wordt de relatie tot de patiënt automatisch ingevuld bij het uitnodigen van kinderen jonger dan 12 jaar?
Bij uitnodigingen via de HL7-koppeling en bij automatisch uitnodigen <12 jaar via Zorgplatform worden de velden automatisch gevuld, maar met algemene teksten: de relatie wordt ingevuld als “nog in te vullen” en de contactpersoon naam als “Contactpersoon”.
Bij mijn afwezigheid vraag ik de assistente om BeterDichtbij te volgen. De instellingen staan gelijk, echter zij ziet toch niet al mijn berichten, maar een klein deel. Hoe krijgen we dit wel allemaal gelijk?
Dit kan liggen aan de filters in het gespreksoverzicht, of mogelijk staan sommige gesprekken op naam van een andere zorgverlener. Het is aan te raden om dit intern te bespreken met de beheerder of projectleider. Bekijk deze kennisvideo voor meer informatie over hoe het gespreksoverzicht werkt.
Wat is de verwachting wanneer het BeterDichtbij-logo zichtbaar wordt in HiX?
Het is al mogelijk om het BeterDichtbij-logo toe te voegen in de patiëntcontext binnen HiX. De instructie hiervoor staat op onze klantomgeving: Bekijk de instructie op onze supportpagina. Voor vragen of ondersteuning kun je contact opnemen met service@beterdichtbij.nl. Overweeg vooraf goed met welk doel je het logo inzet.
Kunnen er filmpjes verstuurd worden via BeterDichtbij, bijvoorbeeld van patiënt naar zorgverlener?
Ja dit kan, maar alleen via een link en niet als een videobestand. Het is een bekende wens binnen ons platform, maar het implementeren hiervan heeft gevolgen voor de stabiliteit en snelheid van het platform. Daarom vergt het tijd om dit te ontwikkelen.
Gaat BeterDichtbij nog door ontwikkelen in bv een ‘groepswhatsapp’?
Ja, we gaan hier zeker mee verder. De eerste stap die we voor ogen hebben, is dat anderen, zoals naasten of zorgprofessionals, kunnen meekijken. Op basis van die ervaringen kunnen we mogelijk verder ontwikkelen richting groepsgesprekken. Heb je hier ideeën over of zou je ons hierbij willen helpen? Laat het vooral weten!
Wil je meer leren en het maximale uit BeterDichtbij halen? Bekijk dan onze academie vol inspiratie, tips en praktische handvatten.
Als eerste slimme tips & laatste nieuws over BeterDichtbij ontvangen? Abonneer je op de nieuwsbrief!
Dat wil ik ook!