Privacy en veiligheid
Als het gaat om medische gegevens, dan is het natuurlijk essentieel dat die beveiligd worden uitgewisseld. En dat die gegevens niet in verkeerde handen vallen. Daar kun je op rekenen bij BeterDichtbij. We lichten de belangrijkste uitgangspunten hierbij toe.
Veilig BeterDichtbij platform
De gesprekken die worden gevoerd via BeterDichtbij, vinden in een sterk beveiligde omgeving plaats. De gegevens en informatie die BeterDichtbij voor je bewaart, worden opgeslagen op sterk beveiligde Europese servers. Als je als zorgverlener of patiënt een van de apps gebruikt, worden de gegevens niet opgeslagen op de mobiele telefoon.
We doen er alles aan om het BeterDichtbij platform veilig te houden, ook in de toekomst. Daarom voldoen onze systemen aan zelfs nog strengere eisen dan die in de laatste wetten worden voorgeschreven. Ook wordt het platform continu door onafhankelijke organisaties gecontroleerd op veiligheid. BeterDichtbij is bovendien NEN7510:2017 en ISO 27001 gecertificeerd, dé standaarden voor informatiebeveiliging die helpen de beveiliging van medische data en de beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van patiëntgegevens te garanderen.
BeterDichtbij verwerkt gegevens op een hoog beveiligingsniveau. Wil je meer weten over hoe BeterDichtbij je gegevens beschermt? Bekijk de privacyverklaring van BeterDichtbij.
Alleen communicatie met geselecteerde patiënten en zorgpartners
Als zorgprofessional heb je via BeterDichtbij alleen contact met geselecteerde patiënten en zorgpartners. Een patiënt of willekeurige zorgpartner kan het eerste contact niet leggen.
Voor patiënten werkt het starten met BeterDichtbij Patiënt zo: bij een actieve behandelrelatie, kunnen zij door hun zorgverlener worden uitgenodigd om BeterDichtbij te gebruiken. Hiervoor krijgen zij een uitnodigingsmail, waarna ze zich kunnen registreren. Deze registratie vindt met verificatie plaats, alleen als die volledig correct is doorlopen kan een patiënt bij de gegevens in de app of het webplatform. Ook registreert de patiënt hierbij een inlogcode om hierna altijd alleen beveiligd de app of het webplatform in te kunnen.
Voor zorgpartners gaat het starten met BeterDichtbij Collega zo in zijn werk: zorgpartners kunnen alleen BeterDichtbij Collega gebruiken op uitnodiging van een initiërende zorgorganisatie. Na overeenstemming over gezamenlijke inzet van het platform, wordt met de uitgenodigde partij alle benodigde contractering zoals verwerkersovereenkomst gesloten. Pas als dit volledig correct is doorlopen, kunnen de zorgverleners van de uitgenodigde organisatie een account aanmaken en beide organisaties met elkaar in contact treden.
Conform alle veiligheidseisen zoals AVG
BeterDichtbij verwerkt de gegevens die worden uitgewisseld via BeterDichtbij in opdracht van zorgorganisaties. De zorgorganisatie is verantwoordelijk voor het beheren van de gegevens. Als de patiënt zijn gegevens wil aanpassen of verwijderen, legt hij dit verzoek bij de zorgorganisatie neer, die BeterDichtbij vervolgens de opdracht hiervoor geeft. BeterDichtbij mag alleen de zorgorganisatie toegang geven tot de gegevens. En dat blijft ook zo.
Meer informatie en contact
Heb je een vraag over de veiligheid van de BeterDichtbij systemen of over je privacy? Je leest er meer over in de privacyverklaring van BeterDichtbij.
Je kunt ons ook altijd mailen of bellen met je vragen. Neem contact met ons op.