Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Toekomstbestendige zorg in het Diakonessenhuis dankzij hybride zorg en BeterDichtbij

Het Diakonessenhuis in Utrecht laat zien hoe toekomstbestendige zorg er in de praktijk uitziet. Als vooruitstrevend en ambitieus ziekenhuis zet het grote stappen met hybride zorgpaden, waarbij digitale communicatie via BeterDichtbij een grote rol speelt. Door fysieke en digitale zorg op een slimme manier te combineren, kunnen meer patiënten opgevangen worden door dezelfde hoeveelheid collega’s en blijft de zorg toegankelijk en betaalbaar voor iedereen.

BeterDichtbij Diakonessenhuis 1500x500

Het Diakonessenhuis heeft de afgelopen jaren ingezet op een vernieuwde werkwijze waarin een flexibele technische basis centraal staat. Deze basis bestaat uit inzetbare technologische oplossingen in combinatie met een aanpak die de zorg ondersteunt. Aan de hand van deze toolbox wordt samen met patiënten en medewerkers gekeken naar het zorgproces, van de behoeften van de patiënt tot de ondersteuning die zorgverleners nodig hebben. Door dit in kaart te brengen ontstaat een hybride zorgpad waarin techniek en zorg elkaar versterken.

Digitale communicatie als basis voor hybride zorg

Digitale communicatie via BeterDichtbij vormt de basis voor deze hybride zorgpaden. Inmiddels zijn er 400.000 digitale gesprekken gevoerd tussen zorgverleners van het Utrechtse stadsziekenhuis en hun patiënten of naasten. Om de zorg impactvol te ondersteunen met digitalisering, is het nodig om dat te doen vanuit de ‘reizen’ van patiënten en zorgverleners. Daarbij ligt de uitdaging om deze visie op digitalisering te vertalen naar een concrete aanpak die past bij het ziekenhuis. Informatiemanager Stijn Sadee benadrukt het belang hiervan, daarmee worden digitale toepassingen ziekenhuisbreed toepasbaar en schaalbaar.

Meer ruimte voor persoonlijke zorg

Het gebruik van BeterDichtbij maakt snelle en veilige communicatie mogelijk, wat de behandelrelatie versterkt en de zorg persoonlijker maakt. Internist/oncoloog Tanja Oostergo ziet dagelijks de meerwaarde: “Mensen echt leren kennen en weten wat voor heb belangrijk is. Dan kan ik als dokter echt iets wezenlijks voor ze betekenen. Juist door het voorwerk goed te organiseren is er bij het persoonlijke consult meer ruimte voor wat er echt toe doet. We zijn geen groot ziekenhuis en worden gewaardeerd om het laagdrempelige contact, waardoor hybride zorgpaden ook echt bij ons als ziekenhuis passen.”

Digitale communicatie via BeterDichtbij maakt het mogelijk om patiënten laagdrempelig, veilig en persoonlijk te betrekken bij hun zorgtraject. Daarmee vormt het platform een stevige basis onder de hybride werkwijze van het Diakonessenhuis, waarin mensgerichte zorg en technologische ondersteuning hand in hand gaan.

Lees het originele artikel op de website van ICT&Health.