Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Elkerliek ziekenhuis breidt Virtuele Oogkliniek uit

Het Elkerliek ziekenhuis breidt vanaf juni 2025 de Virtuele Oogkliniek verder uit. Door digitale zorg slim te combineren met fysieke zorg, krijgen nieuwe patiënten sneller duidelijkheid over hun oogklachten. Waar wachttijden eerder op konden lopen tot zes maanden, kunnen patiënten nu binnen drie maanden terecht. De inzet van BeterDichtbij speelt hierin een belangrijke rol: patiënten worden veilig en snel geïnformeerd en zorgverleners houden meer tijd over voor complexe zorg.

De Virtuele Oogkliniek werd eerder succesvol ingezet bij controleafspraken voor bestaande patiënten. Nu wordt deze aanpak ook gebruikt voor nieuwe patiënten. Dit betekent: kortere wachttijden, minder ziekenhuisbezoeken en toch kwalitatief hoogwaardige oogzorg.

Minder wachttijd, meer aandacht voor complexe oogzorg

Optometristen doen een intake waarbij ze de klachten in kaart brengen en oogscans maken met behulp van slimme apparatuur. De oogarts beoordeelt deze beelden op een later moment, zonder dat daar een fysiek consult voor nodig is. De uitslag en het behandelplan zijn vervolgens in te zien via het patiëntenportaal MijnElkerliek. Via BeterDichtbij worden patiënten snel, persoonlijk en veilig geïnformeerd over hun uitslag en vervolgstappen. “Met deze manier van werken willen we onze patiënten sneller helpen, zonder concessies te doen aan de kwaliteit van onze zorg,” vertelt oogarts Samuel Verkerk “Het zorgt ervoor dat we meer tijd hebben voor de complexe oogzorg, terwijl nieuwe patiënten sneller duidelijkheid krijgen over hun situatie.”

Zorg slimmer organiseren voor de toekomst

De toenemende zorg vraag legt druk op de beschikbare capaciteit. Om de zorg toegankelijk en van hoge kwaliteit te houden, zijn slimme en toekomstbestendige oplossingen nodig. “De Virtuele Oogkliniek is daar een goed voorbeeld van: minder wachttijd, meer duidelijkheid en zorg op maat,” zegt optometrist Susan van Kleef. Ook zorgverleners merken de voordelen van deze nieuwe werkwijze. Doordat veel communicatie eenvoudig en digitaal verloopt via BeterDichtbij, neemt het aantal fysieke consulten en onnodige patiëntvragen af. Dat zorgt voor meer rust, meer regie en ruimte in de agenda’s van zorgprofessionals. Het resultaat: meer werkplezier en meer tijd voor zorg die echt nodig is.

Voordelen voor de patiënt

Dankzij de nieuwe werkwijze ervaren patiënten meerdere voordelen in hun zorgtraject:

  • Kortere wachttijd, waardoor patiënten sneller duidelijkheid krijgen over hun oogklachten.
  • Minder ziekenhuisbezoeken, wat het zorgtraject prettiger en minder belastend maakt.
  • Snellere diagnose, wat bijdraagt aan een efficiëntere behandeling.
  • Grotere patiënttevredenheid, dankzij de combinatie van snelheid en gemak.
  • Behouden van kwaliteit van zorg, omdat digitale beoordeling van oogbeelden volgens onderzoek even betrouwbaar is als een fysieke beoordeling door de oogarts.

Toekomstgerichte zorg

Met initiatieven zoals de Virtuele Oogkliniek laat het Elkerliek zien dat moderne, digitale zorg en patiëntgerichtheid uitstekend samen kunnen gaan. Het sluit aan bij de bredere koers van het Elkerliek om de zorg toegankelijker en toekomstbestendig te maken.

Elkerliek logo