Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Digitale zorg die werkt: hoe de revalidatieafdeling van Bravis BeterDichtbij inzet voor betere patiëntbegeleiding

Een bericht in plaats van een telefoontje. Een beeldbelgesprek in plaats van een huisbezoek. Op de revalidatieafdeling van Bravis zorgt digitale communicatie via BeterDichtbij voor meer grip op tijd, betere bereikbaarheid en effectiever contact met patiënten. Revalidatiearts Inge D’eer deelt haar ervaringen.

Een nieuwe manier van communiceren

De revalidatieafdeling was één van de eerste binnen Bravis die met BeterDichtbij aan de slag ging. “Ik ben altijd nieuwsgierig naar nieuwe vormen van zorg,” vertelt revalidatiearts Inge D’eer. “Het mooie aan BeterDichtbij is dat we konden onderzoeken: maakt dit het contact met patiënten makkelijker? Voor henzelf, voor de poli, en voor ons als zorgverleners.”

Niet één manier, maar de juiste manier

Wat Inge D’eer belangrijk vindt: het moet passen bij de patiënt. “Niet iedereen voelt zich prettig bij digitale communicatie, en dat is helemaal prima. Maar als het past, dan werkt het.” De berichten zijn vaak kort en praktisch. Denk aan een vraag over medicatie of een update over een behandeling. “Soms willen mensen gewoon even iets laten weten. Dat soort contactmomenten zijn waardevol, ook al zijn ze klein.”

Grote meerwaarde bij complexe zorgvragen

Ook bij patiënten met neurologische aandoeningen, spraakstoornissen of ernstige fysieke beperkingen biedt BeterDichtbij uitkomst. “Bijvoorbeeld bij mensen met ALS. Zij kunnen niet meer goed praten, maar kunnen wel een berichtje sturen. Dan kunnen wij alsnog met hen communiceren, direct reageren en de juiste zorg bieden. Dat maakt echt verschil.”

Ook beeldbellen wordt ingezet waar dat kan. “Collega’s gebruiken het bijvoorbeeld om patiënten in hun thuissituatie te spreken. Je ziet dat letterlijk hoe iemand woont of beweegt. Vroeger moesten we daarvoor op huisbezoek, nu kan dat digitaal. Dat bespaart tijd, maar het geeft vooral sneller inzicht.”

Samen digitaal verbonden

Op de afdeling werken artsen, therapeuten en de poli samen via BeterDichtbij. “Een bericht komt meestal binnen via de poli en wordt dan naar de juiste zorgverlener doorgestuurd. Dat werkt soepel,” vertelt Inge D’eer. “En als een collega afwezig is, kun je het makkelijk overnemen. Zo blijft de patiënt niet onnodig wachten.”

Meer rust, meer regie

Wat digitale communicatie volgens Inge D’eer vooral oplevert, is rust en overzicht, voor zowel patiënt als zorgverlener. “Ik kan reageren op momenten die passen in mijn agenda. En patiënten hoeven iet eindeloos aan de lijn te hangen. Gewoon even een berichte sturen, dat is zoveel makkelijker.”

Tip voor andere revalidatieafdelingen?

“Ja, ik zou het zeker aanraden,” zegt Inge D’eer enthousiast. “Vooral voor mensen die moeite hebben met spreken, bewegen of reizen. Je moet als team wel goed afstemmen wat je wel en niet via BeterDichtbij doet, maar als je dat helder hebt, is het een enorme verrijking van je zorg.”